Transceiver SSB na pasmo 40m, o mocy 7W – BITX40




Praca na pasmach z użyciem sprzętu własnej konstrukcji sprawia podwójną frajdę. Kiedyś nie było innego wyjścia – jeśli chciało się rozpocząć przygodę z krótkofalarstwem, należało zbudować urządzenie odbiorcze czy transceiver oraz antenę. Dzisiaj sprawy mają się zupełnie inaczej i nie ma przymusu konstruowania sprzętu. Opisane niżej urządzenie wymaga od Ciebie pracy z lutownicą, ale przy odrobinie szczęścia możesz uporać się z jego montażem w ciągu godziny czy dwu i możesz poczuć odrobinę emocji,  które towarzyszyły kiedyś krótkofalowcom przy uruchamianiu własnych konstrukcji.

Prezentowany transceiver sprzedawany jest w formie „kitu”, choć nie jest to najbardziej trafne określenie. Mamy bowiem do czynienia z praktycznie gotowym urządzeniem – do dostarczonej w zestawie płytki PCB należy przylutować kilka elementów (potencjometry, gniazda, moduł DDS) i można zacząć pracę w eterze. Całą resztę układu przygotowano (i podobno sprawdzono) w manufakturze w Indiach – trochę problemów z uruchomieniem urządzenia zwykle jest, ale nawet przy niewielkim doświadczeniu z elektroniką można sobie poradzić z tymi z drobnymi usterkami.

Urządzenie pracuje z mocą wyjściową 7W, przy zasilaniu napięciem 12V. Podwyższając napięcie zasilające wzmacniacz mocy (urządzenie posiada dwie linie zasilające – do części odbiorczej i do wzmacniacza mocy) można uzyskać nawet 20W mocy (przy 25V).

Krótką prezentację urządzenia uzupełniam opisem metody pozbycia się jednej z większych usterek urządzenia – chodzi o trzaski czy „kliki” pojawiające się podczas zmiany częstotliwości pracy transceivera. Zapraszam do obejrzenia filmu.

Krzysztof SQ5WN